Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zasady działania bram segmentowych

Brama to element wielu pomieszczeń, bez którego wręcz nie da się sobie wyobrazić ich funkcjonowania. Od samego początku powstawania tego rodzaju zamknięcia, przyświecał mu jeden główny cel - zabezpieczyć możliwość dostania się do miejsca, które brama miała chronić

Chyba wszyscy wiemy czym jest brama warowna, dawniej zwana broną lub bromą, która chroniła przecież zamek czy jakiś gród przed intruzami, i chociaż miała ona zupełnie inna formę niż dzisiejsze bramy, to ich zadanie się nie zmieniło przez setki, jak nie tysiące lat. Obecnie bramy to już konstrukcje, które prócz ochrony mają też zdobić i być praktyczne. Dlatego powstaje coraz więcej rodzajów bram. Jednym z takich rodzajów są bramy segmentowe. Czym jednak tak naprawdę one są i na czym polega zasada ich działania? Właśnie tym tematem zajmiemy się w dzisiejszym wpisie!

Brama segmentowa - czym tak naprawdę jest?

Zacznijmy od razu od wyjaśnienia czym jest brama segmentowa. Otóż jest to rodzaj bramy - najczęściej garażowej - zbudowanej z pewnej ilości poziomych paneli prostopadłych do podłoża, najczęściej przesuwanych w górę nad głowę. W związku z tym brama ta nazywana jest niekiedy bramą panelową. Głównym atutem wynikającym z zastosowania takiego rodzaju bramy jest bezapelacyjna oszczędność miejsca przed oraz za otworem wjazdowym. Inna sprawa związana jest z bardzo dobrą izolacyjnością termiczną, a także z bezpieczeństwem bramy segmentowej. Wynika to po części z faktu, że panele, z których składa się brama, mają budowę warstwową, czyli między zewnętrznymi elementami paneli znajduje się rdzeń z pianki poliuretanowej. Właśnie taka budowa zapewnia odpowiednią ciepłochronność, ale i utrudnia ewentualne próby sforsowania bramy segmentowej. Zatem wybór tego rodzaju bramy do swojego garażu czy innego pomieszczenia jest całkiem dobrym wyborem, który posiada pożądane w wypadku takich konstrukcji cechy.

Jaka jest historia bramy segmentowej?

Wspomnieliśmy, że bramy segmentowe często kojarzone są z bramami garażowymi. Wynika to z faktu, że bramy od jakiegoś czasu ogólnie kojarzone są z motoryzacją i właśnie najczęściej były stosowane jako zabezpieczenie pomieszczeń, w których przetrzymywano pojazdy. Początkowo były to oczywiście wozy czy karety, ale potem, w wyniku rozwoju motoryzacji – spalinowe pojazdy, które pojawiały się na drogach. Wracając jednak do bram segmentowych, to pierwszą w Polsce tego typu bramę wykonaną tylko z polskich elementów zaprezentowano w 1988 roku. Jej konstruktorem był inżynier Tadeusz Aninowski. Ta pierwsza pokazowa brama miała skrzydło ocieplone pianką krylaminową, obłożone lakierowaną sklejką na wzór kasetonu. Potencjalnym klientom proponowano również wersję z blachy stalowej, również ocieploną taką pianką. Konstrukcja pierwszej polskiej bramy segmentowej została zastrzeżona w Urzędzie Patentowym pod numerem W-84865.

Jak działa brama segmentowa?

Jak jednak działa brama segmentowa? Warto od razu zaznaczyć - wspominaliśmy już zresztą o tym - że większość modeli bram segmentowych otwiera się, do góry, czyli pod strop garażu. Są jednak dostępne modele, które posiadają tak zwane otwieranie boczne. Jak by nie było, bramy te pozwalają zaoszczędzić naprawdę sporo miejsca, zwiększając przy tym przestrzeń wjazdową, szczególnie w porównaniu z bramami uchylnymi czy rozwieranymi.

Działanie bram segmentowych opiera się w dużej mierze na prowadnicach, po których toczą się rolki, montowanych na suficie i ścianach danego pomieszczenia. Mechanizm, który pozwala otwierać bramę tego typu, to przeważnie system dwóch rodzajów sprężyn, czyli sprężyn naciągowych i skrętnych, odpowiednio dobranych do ciężaru danego modelu bramy.

Same bramy segmentowe mogą być zautomatyzowane lub otwierane ręcznie. To także duży atut przy wyborze bramy do swojego garażu. Niemniej zawsze należy pamiętać o tym, aby brama miała opcję otwierania ręcznego, na wypadek problemów z zasilaniem albo awarii polegającej na braku prądu.